Rakamlarla Blockchain, Web3, NFT ve Oyunlar 

Blockchain oyunlarla ilgili sektörde çok farklı görüşler ve tartışmalar devam ediyor. Genel olarak bugüne kadar çıkan oyunların gerçek oyunlar olmadığı, kripto tacirleri için yapılmış oyunlaştırma projeleri oldukları ve hatta çoğunun da yapısal olarak Ponzi şemalarına daha yakın olduğu en çok şikayet edilen konular.

Bir taraftan da çok sayıda oyun şirketi blockchain teknolojilerini oyunlarında nasıl kullanabilecekleri ve hem yeni gelir modelleri hem de yeni kullanıcı deneyimleri açısından nasıl fark yaratabilecekleri üzerine ciddi şekilde çalışıyor ve farklı projeler ve modelleri hayata geçiriyorlar.

Bugün bu ilişkileri bu yıl yayınlanan bazı farklı raporlar üzerinden inceleyelim.


İlk raporumuz “GDC State of the Game Industry 2022”.

2022 Game Developers Conference öncesi Ocak ayında yayınlanan bu rapor 2700 oyun geliştiri ile yapılan bir araştırmayla hayata geçirilmiş ve oyun geliştiricilerin kripto ve NFT hakkında görüşleriyle ilgili bazı ilgici çekici rakamlar sunuyor.

  • Oyun geliştiricilerin %70’den fazlası kripto paralar ve NFT’lerin kullanılmasına karşı.
  • Sadece %1’lik bir oran şu blockchain oyunlar üzerinde çalışıyor.

Her ne kadar raporun üzerinden uzun sayılabilecek bir süre geçmiş olsa da bahsedilen durumu çok ciddi değiştirebilecek bir gelişme yaşamadık bu yıl. Oyun geliştiricilerin blockchain oyunlara haklı olarak şüpheli yaklaştıklarını ve acele etmek istemediklerini görebiliyoruz.


İkinci raporumuz ise sektör olarak raporlarını yakından tanıdığımız Newzoo ve Crypto.com işbirliği ile Ağustos ayında yayınlanmış olan “Consumer Insights into the Blockchain Gaming Landscape”.

Bu rapor A.B.D., İngiltere ve Endonezya’dan 4569 oyuncu ile yapılan anket sonuçlarından oluşuyor.

Rapora göre katılımcıların %13’ü blockchain oyunları oynarken %22’si ise bu oyunlara karşı. Blockchain oyunları yüksek ihtimalle oynayacaklar %5 iken orta ihtimalliler %35’le çoğunluğu oluşturuyorlar.

Raporda ilgi çeken diğer bir kısım ise blockchain oyun oynama nedenleri.

Halen en büyük motivasyonun ek gelir kazanma olasılığı olduğunu, oyunların eğlenceli olmasının ise ikinci sırada kaldığını görüyoruz.


Gelelim üçüncü raporumuza. Coda Labs tarafından BGA, DappRadar ve Laguna Games işbirliği ile Ekim ayında yayınlanan raporun adı The Global Web3 Gamer Study”.

Burada kitle üçe ayrılıyor:

  • Oyuncular: Ayda en az 2 kere oyun oynayan ama kripto ile ilgilenmeyen ya da çok az ilgilenenler
  • Kripto oyuncular: Hem oyun oynayanlar, hem de kripto ile ilgilenenler
  • Oyuncu olmayan kriptocular: Kripto ile aktif ilgilenen ama oyun oynamayanlar.

Burada yine oyuncuların büyük kısmının (%81) kripto ile ilgilenmediğini görüyoruz ancak kripto ile ilgilenenlerin çok büyük bir kısmı ise oyun oynuyor.

Katılımcıların kripto paralarla ilgili algılarına baktığımızda mobil oyuncuların diğer oyunculara göre biraz daha olumlu olduğunu, Brezilya ve Güney Afrika’da yaşayanların ise ekonomik olarak daha gelişmiş ülkelere göre çok daha olumlu yaklaştığını görüyoruz.

Konu NFT tarafına geldiğinde ise farklı bir tablo bizi bekliyor:

NFT algısı genel olarak nötr iken Oyun NFT’leri için ise her kesimin çok daha olumlu düşündüğü ortaya çıkıyor.


Bu üç raporu ortak olarak değerlendirmek gerekirse Blockchain oyunlar için gerçekten daha yolun başlarında olduğumuzu söylemek çok da yanlış olmaz.

Geliştiriciler tarafında temkinli davrananları anlamak çok zor değil. 

Oyuncular için ise şiddetle karşı olanların azınlıkta olduğunu görebiliyoruz. Daha çok büyük bir çoğunluk hiç blockchain oyun oynamamış ama bu oynamayacaklarını göstermiyor.

Mevcut rakamlara göre daha pazara girmemiş %80’lik bir kitle var ve totalde sadece %22’si tamamen oynamaya karşı.

Bu kitleyi pazara çekebilecek motivasyonu sağlayacak, ilgi çekici, sürdürülebilir ekonomilere sahip olan, Ponzi ve dolandırıcılık algılarını yıkacak, oynaması eğlenceli yeni oyunlar gerekiyor.

Bu incelemede oyun janralarına hiç girmiyorum ama bazı raporlarda bunlarla ilgili veriler de bulunuyor. Bununla ilgili ayrı bir inceleme yaparız.

Son olarak BGA ve DappRadar’ın “DappRadar x BGA Games Report — Q2 2022” verileri blockchain oyunlarının potansiyelini daha rahat gösteriyor.

Bu rapora göre öncelikle oyunlar tüm toplam tekil aktif cüzdanların (UAW) %52’sini oluşturuyor. 2022 yılı 2. çeyreği için ise bu rakam yaklaşık 1.1 milyon cüzdan.

Kısacası oyunlar blockchain dünyası için, blockchain’in oyun dünyasına olduğuna göre çok daha önemli bir konumda. 

1.1 milyon aktif tekil kullanıcı ise benim gibi oyun tarafından gelenler kesinlikle katılacaktır ki oldukça düşük bir rakam.

Milyarca oyuncuyu düşündüğümüzde aslında halen boş bir pazardan bahsettiğimizi söyleyebiliriz.

Yatırımcılar da benzer görüşte olmalı ki yine aynı rapora göre, son derece zorlu pazar koşullarına rağmen blockchain oyun yatırımları çok hızlı şekilde artmaya devam ediyor. 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.